Yrkesdörren söker Kommunikatör som vill göra skillnad

Om Yrkesdörren

I Sverige tillsätts sju av tio jobb med hjälp av kontakter. De nätverk vi har är med andra ord direkt avgörande för yrkeslivet och är viktigt för en lyckad integration och etablering på arbetsmarknaden för alla som är nya i Sverige.

 

Yrkesdörren skapar möten mellan nya och etablerade svenskar, dels för att hjälpa nya svenskar att bygga upp sina nätverk i Sverige, men också för att få svenska företag att bli bättre på att tillvarata den kompetens som personer med utländsk bakgrund har. I förlängningen handlar det om att genom nya möten förbättra integrationen och öka mångfalden i arbetslivet genom att öppna dörren till en talangpool många företag idag inte har tillgång till.

Vår vision och ambition är att skapa en folkrörelse av dörröppnare från norr till söder!

 

Yrkesdörrens arbete utgår från portalen www.yrkesdörren.se och kommunikationen sker i första hand digitalt, redaktionellt och i sociala medier i kombination med närvaro på mässor och liknande där våra målgrupper finns.

Yrkesdörren är en av organisationerna inom den ideella verksamheten ÖppnaDörren – ett initiativ av Axfoundation som är en icke vinstdrivande verksamhet grundad av Antonia Ax:son Johnson.

Uppgifter

På Yrkesdörren är ingen dag den andra lik. Som kommunikatör kommer du vara en viktig del i denna spännande resa. Du kommer ansvara för all kommunikation vilket innebär att utveckla och aktivt öka vår digitala och redaktionella närvaro genom events, kampanjer och redaktionella aktiviteter som ska leda till att nya deltagare och dörröppnare registrerar sig.

 

Arbetet innebär praktiskt att du digitalt kommer ansvara för vår performance marketing, Google Adwords samt alla våra sociala kanaler. Pressmässigt handlar det om att utveckla och skriva våra nyhetsbrev, ta fram underlag för spridning i press, bygga relationer med relevanta journalister samt  delta på mässor och förbereda presentationer av verksamheten för publik

 

 

Kvalifikationer

Du har lätt att uttrycka dig i skrift och har erfarenhet av annonsköp i sociala medier, PR, SEO/SEM & Adwords. Du kan skapa engagerande digitalt innehåll (photoshop, illustrator, premiere pro etc) samt har en väldigt god förståelse för pressarbete. Att du använt nyhetsbrevsplattformar som Mailchimp är meriterande samt erfarenhet av Indesign eller Photoshop. Vi värdesätter att du flitigt använt sociala medier privat och professionellt för att föra fram budskap för organisationen och som relationsskapande verktyg. Utbildning inom journalistik el medie och-kommunikation är även det meriterande.

Om dig:

Vi söker en ”doer” med stark motor och strategisk blick som gillar att vara operativ och som vill vara med och göra skillnad. Vi letar efter en lyhörd och kreativ problemlösare som är prestigelös, organisatorisk och tycker om att samarbeta.

 

Vi ser gärna att du har ett starkt intresse för journalistik, sociala medier, innehållsproduktion, konvertering, statistik och strategi. Engagemang för mångfald och integrationsfrågor är även meriterande.

 

Du måste vara flytande på svenska samt gärna arabiska. Du har akademisk eller annan relevant examen/yrkeserfarenhet inom kommunikation, är i början av din karriär men några års arbetslivserfarenhet är bra.

Om arbetsplatsen

Hos oss får du möjligheten att arbeta i ett tight team, i en spännande miljö med trevliga kollegor och med aktuella samhällsfrågor. Vi utlovar unik erfarenhet inom socialt entreprenörskap, mångfalds- och hållbarhetsfrågor, verksamhetsutveckling och kommunikationsarbete.

Ansökan:

Du är välkommen att skicka din ansökan innan 24 augusti bestående av ett personligt brev på max 1 sida till astrid.gyllenkrok.kristensen@axfoundation.se.  Skicka gärna också ett kortare skrivprov (exempelvis PRM, artikel, blogginlägg, exempel på kampanjer i sociala medier etc). Start: September 2018 Plats: Stockholm

 

 


Föregående inlägg